10 juli 2024 — 21 juli 2024

Henrik Johansson

Summer Exhibition – Henrik Johansson

“I was ashamed of myself when I realised life was a costume party and I attended with my real face”
― Franz Kafka

Vernissage 10 juli

Rå, gripande och djupt ärlig, Henrik Johanssons verk fångar mänskligheten estetiskt i sin sanna form. Som konstnär fungerar Henrik som en empatisk mellanhand mellan motivet han porträtterar och betraktaren. Mer än att bara replikera sina ämnen försöker Henrik förstå dem. Han försöker fånga essensen av dem han målar och genomsyrar dem med sin egen röst. De kommunicerar med betraktaren interpersonellt och vi ser dem med våra egna ögon.

Rå, gripande och djupt ärlig, Henrik Johanssons verk fångar mänskligheten estetiskt i sin sanna form. Som konstnär fungerar Henrik som en empatisk mellanhand mellan motivet han porträtterar och betraktaren. Mer än att bara replikera sina ämnen försöker Henrik förstå dem. Han försöker fånga essensen av dem han målar och genomsyrar dem med sin egen röst. De kommunicerar med betraktaren interpersonellt och vi ser dem med våra egna ögon. Vår blick överskrider bildplanet och tränger djupt in i motivets psyke. Vi berörs av Henriks skildringar, fängslade av kraftfullt uttrycksfulla händer, eftertänksamma ansikten och kött som verkar varmt att ta vid. Henriks porträtt pulserar med hans sittandes liv – de tunga medvetandeströmmarna av tidigare erfarenheter, känsla och introspektion. Detta är vad verkligheten betyder för Henrik – och bevarar verkligheten av nyanserade känslor och uttryck som härrör ut från människorna han målar.

 

Henriks tekniska behärskning av oljefärg i kombination med skicklig teckning gör att han flytande kan representera det han ser. Detta märks i de fantastiska kött toner Henrik uppnår. Genomskinliga lager av oljefärg byggs upp och bildar ett intrikat galler av vener, blod och hud. Genom detta kommer ljus in och reflekteras tillbaka, vilket ger motivet verklig ljusstyrka. Vi kan också känna rörelse och liv under klädernas böljande veck och böjningar. Det är konstnärens avsikt att kontrollera mediet oljefärg så att det inte är en del av betraktaren att beröra ekvationen. Henrik underlättar ett gränssnitt mellan subjekt och betraktare som han är medveten om att inte blanda sig i. Den tekniska aspekten av hans arbete är alltså ett medel för att uppnå ett mål; ett mål rotat i betraktarens upplevelse. Vi finner inneboende motsättningar i Henriks verk när det pendlar mellan representation och transformation, verklighet och abstraktion.

Henrik Johansson

Cv
Född 1977 på Möllevången i Malmö. Jobbar och bor på Söderslätt.
Utbildad inom konst i Malmö med erkända figurativa målaren och konstnären Thomas Holm som ledare.

Har sedan dess jobbat med måleri och ställt ut i ett flertal länder både på mässor, grupputställningar och separatutställningar.
Ingår i flera framstående samlares samlingar och är representerad i flera kommuner i Sverige.

Urval
2023 Solo Galleri final
Fabriken Bästekille
2024 Fabriken Bästekille
Solo Gallery M1
Solo Zebra one London

Rå, gripande och djupt ärlig, Henrik Johanssons verk fångar mänskligheten estetiskt i sin sanna form. Som konstnär fungerar Henrik som en empatisk mellanhand mellan motivet han porträtterar och betraktaren. Mer än att bara replikera sina ämnen försöker Henrik förstå dem. Han försöker fånga essensen av dem han målar och genomsyrar dem med sin egen röst. De kommunicerar med betraktaren interpersonellt och vi ser dem med våra egna ögon. Vår blick överskrider bildplanet och tränger djupt in i motivets psyke. Vi berörs av Henriks skildringar, fängslade av kraftfullt uttrycksfulla händer, eftertänksamma ansikten och kött som verkar varmt att ta vid. Henriks porträtt pulserar med hans sittandes liv – de tunga medvetandeströmmarna av tidigare erfarenheter, känsla och introspektion. Detta är vad verkligheten betyder för Henrik – och bevarar verkligheten av nyanserade känslor och uttryck som härrör ut från människorna han målar.

 

Henriks tekniska behärskning av oljefärg i kombination med skicklig teckning gör att han flytande kan representera det han ser. Detta märks i de fantastiska kött toner Henrik uppnår. Genomskinliga lager av oljefärg byggs upp och bildar ett intrikat galler av vener, blod och hud. Genom detta kommer ljus in och reflekteras tillbaka, vilket ger motivet verklig ljusstyrka. Vi kan också känna rörelse och liv under klädernas böljande veck och böjningar. Det är konstnärens avsikt att kontrollera mediet oljefärg så att det inte är en del av betraktaren att beröra ekvationen. Henrik underlättar ett gränssnitt mellan subjekt och betraktare som han är medveten om att inte blanda sig i. Den tekniska aspekten av hans arbete är alltså ett medel för att uppnå ett mål; ett mål rotat i betraktarens upplevelse. Vi finner inneboende motsättningar i Henriks verk när det pendlar mellan representation och transformation, verklighet och abstraktion.

Rå, gripande och djupt ärlig, Henrik Johanssons verk fångar mänskligheten estetiskt i sin sanna form. Som konstnär fungerar Henrik som en empatisk mellanhand mellan motivet han porträtterar och betraktaren. Mer än att bara replikera sina ämnen försöker Henrik förstå dem. Han försöker fånga essensen av dem han målar och genomsyrar dem med sin egen röst. De kommunicerar med betraktaren interpersonellt och vi ser dem med våra egna ögon. Vår blick överskrider bildplanet och tränger djupt in i motivets psyke. Vi berörs av Henriks skildringar, fängslade av kraftfullt uttrycksfulla händer, eftertänksamma ansikten och kött som verkar varmt att ta vid. Henriks porträtt pulserar med hans sittandes liv – de tunga medvetandeströmmarna av tidigare erfarenheter, känsla och introspektion. Detta är vad verkligheten betyder för Henrik – och bevarar verkligheten av nyanserade känslor och uttryck som härrör ut från människorna han målar.

 

Henriks tekniska behärskning av oljefärg i kombination med skicklig teckning gör att han flytande kan representera det han ser. Detta märks i de fantastiska kött toner Henrik uppnår. Genomskinliga lager av oljefärg byggs upp och bildar ett intrikat galler av vener, blod och hud. Genom detta kommer ljus in och reflekteras tillbaka, vilket ger motivet verklig ljusstyrka. Vi kan också känna rörelse och liv under klädernas böljande veck och böjningar. Det är konstnärens avsikt att kontrollera mediet oljefärg så att det inte är en del av betraktaren att beröra ekvationen. Henrik underlättar ett gränssnitt mellan subjekt och betraktare som han är medveten om att inte blanda sig i. Den tekniska aspekten av hans arbete är alltså ett medel för att uppnå ett mål; ett mål rotat i betraktarens upplevelse. Vi finner inneboende motsättningar i Henriks verk när det pendlar mellan representation och transformation, verklighet och abstraktion.